Milyen legyen a szakdolgozat?
Urbán Gabriella:
Az OKJ 54 789904 grafológus vizsga követelményeinek megfelelően előzetesen elkészített vizsgamunkát, szakdolgozatot kell beadnod a vizsga előtt 60 nappal, majd ezt a gyakorlati vizsgán max. 30 percben megvédened.
Formai követelmények
A szakdolgozat terjedelme minimum 45, maximum 100 A/4-es gépelt oldal. Mellékelni kell hozzá a vizsgált írásminták másolatát, eredeti méretben és a mérési adatokat tartalmazó másolatokat, szintén eredeti méretben. A szakdolgozat kötési módját a vizsgáztató intézmény szabja meg. Mindenképpen fontos a stabil kötés, és az írásminták elhelyezését úgy kell megoldani, hogy a kötés ne takarja el a szerkezeti elemeket - bal margót, sorkezdeteket, stb. - ennek érdekében javasolt egy, a minták számára kialakított zseb.
A vizsgálati eredményeket táblázatok, diagramok a mellékletben helyezhetők el.
Tartalmi követelmények
Téma
A dolgozat 5 esetleírás, amelyben részletesen leírod a munkád menetét, az írásminta kézhezvételétől a válaszlevél megfogalmazásáig.
A szakdolgozat részei
(ajánlott tartalom)
Kapcsolatfelvétel
Tartalmazza a felkérés körülményeit, a duktor kérését, kérdését.
A vizsgálati módszer
Itt ismerteted, hogy mely szakirodalomban szereplő módszerrel mértél, milyen algoritmus szerint vizsgáltad az írást, és milyen eszközöket használtál a mérés során (vonalzó, nagyító, mérősablon, számítógépes program, stb.).
A vizsgálat tárgya
A duktor adatai
Itt szerepelnek az íráselemzéshez szükséges adatok (neme, kora, végzettsége, szemüveg, gyógyszer, írást akadályozó tényezők)
A vizsgált írásminta
Itt térj ki a vizsgálati helyzet megtervezésére, milyen jellegű írásmintát készíttettél a duktorral, és itt ismertesd az írásminta adatait
pl: A/4-es méretű, sima fehér géppapírra kék golyóstollal írt, "Tisztelt Grafológus!" kezdetű, ".amilyennek mutatom magam." szavakkal végződő, aláírással és dátummal ellátott, grafológusi vizsgálatra készült eredeti írásminta.
A vizsgálat menete
A mérések
Itt ismertesd a kijelölt mérési helyeket, hivatkozz a mérési adatok lelőhelyére. A mellékletben elhelyezett írásminta-másolaton rögzítheted az adatokat, hogy a vizsgabizottság a mérési eljárást, a mérés pontosságát ellenőrizni tudja.
Ajánlott a mérés eredményeit táblázatba foglalni, és ezt a mellékletben elhelyezni. Itt szerepelhet minden szerkezeti elem méret, alak és irányjellemzőivel kapcsolatos megállapítás. Ez jól áttekinthető dokumentációs forma.
Itt, a végén találhatsz olyan táblázatformulát, amire gondolunk, valamint a vizsgálati szempontokat (méret, alak, irány) tartalmazó segédtáblázatot, nehogy kimaradjon a vizsgálatból valami.
A mérési adatok feldolgozása
Megindokolod az adatok feldolgozásának sorrendjét. Értelmezed a mérési eredményeket. (Ne felejtsd: mérni tágabb fogalom, mint a méretet és a dőlést megállapítani. Mérésnek tekintjük az alakvizsgálatot, a globális jelenségek becslését, stb...)
Az értelmezés során derüljön ki az is, hogyan bontakozik ki előtted a duktor személyisége. Jó, ha dinamikus képet kapunk róla... (ez esetben kiderül, mi a stratégiája, milyen helyzeteket tud hatékonyan, sikeresen megoldani és mely helyzetek okoznak gondot számára).
Ebből a részből látja a vizsgabizottság, hogy a vizsgálati eredményeket jól értelmezted-e, hogy mit, miből következtettél. De látja a gondolkodási folyamatot is: hogy áll össze a mozaikkockákból a kép.
A diagramok
Itt kapnak helyet a felhasznált pszichogramok, amit szeretsz használni és tudsz értelmezni. A Carnap-Cristiansent Szabó Szilvia Szombathelyi szakdolgozatíró vitte számítógépre. Az Alfons Lüke diagramot én. A diagramot kedved szerint a munka elején vagy a végén illesztheted az eszköztáradba.
A Christiansen - Carnap féle pszichodiagram
A pszichogramot a következőképpen szerkesztheted: jobb "klikkel" rákattintasz a diagramra. A "munkalapobjektum" feliratra gördíted az egeret és a legördülő menüből rákattintasz a "megnyitás" szóra. Ezzel megnyitod diagramot, és az alján megjelenik a "Munkalap 1" címke. Erre klikkelve tudod előhívni azt a munkalapot, amelyen az adatok vannak. (A diagram bal felső részén találod.) Az adatok beírása után kattints a a Diagram4 címkére, és zárd be az objektumot.
Példánk: Introvetált - feszült típus
Értelmezd az ábrát! Az ábra a végén található példához tartozik!
Alfonz Lüke pszichodiagramja
Jobbklikkel menj a diagramra, és kattints a "Diagram objektum" "Megnyitás" menüpontjára! Itt szerkesztheted az adatokat. Zárd be és kész!
Értelmezd a pszichogramot! Példánk a végén található dokumentációminta része.
"Nyers" személyiségkép
Itt már nem fontos, mit miből kaptál. A pszichológiai jelentéseket rendezd! Keress összefüggéseket a különböző tulajdonságok között, és következtess arra, hogy határozzák meg ezek a személyiséget, hogy befolyásolják a viselkedést. Csoportosítsd a tulajdonságokat a szokásos szempontok, személyiségterületek szerint.
Minden, amit tudsz róla, amit megállapítottál, amit látsz a kézírás alapján, itt most finomítás nélkül leírható.
Mi a tipikus viselkedési stratégiája, taktikája az életben?
Milyenek a mentális képességei?
Milyen az önmagához való viszonya?
Milyen a másokhoz való viszonya?
Melyek a munkavégzésének jellemzői
Tanácsadás és etikai szempontok
Miben és hogy lehet segíteni?
Itt határozd meg a taktikát, mire helyezed a hangsúlyt, hogy építed fel a válaszodat! Kérdésére, problémájára hogy tudsz választ adni? Mit akarsz elérni és hogyan?
Etikai megfontolások
Itt fogalmazd meg, mire kell tekintettel lenni a válaszlevélben. Mire kell ügyelni, mit kell különös odafigyeléssel kezelni, és miért.
Válaszlevél a megbízónak
Az előbb megfogalmazott alapelveidnek megfelelően készítsd el azt a változatot, amelyet a duktor kezébe adsz!
Kedves Petra!
Köszönöm, hogy megtisztelt a bizalmával és problémája megoldásában a segítségemet kérte. ...
...legalább 2 oldal terjedelemben (12-es betű, 1-es sorköz).
Üdvözlettel
Urbán Gabriella
grafológus
VÉGÜL: Kiegészítheted: a duktor visszajelzése c. fejezettel.
Felhasznált szakirodalom:
Sorold fel, mit használtál munka közben. Nemcsak a grafológiai, hanem a pszichológiai szakirodalomra is gondolhatsz!
Hogy néz ki ez az én táblázatomban?
Alább találhattok egy üres táblázatot. A táblázat könnyen átalakítható, nekem ez a forma tetszett, de van a programban sokféle egyéb mutatós változat.
Utána ott a minta, egy kész elemzési dokumentáció részlete: néhány szerkezeti elemének vizsgálatát idézem és az utolsó táblázatban ezek értelmezését.
Én a "Funkciókocka szerint vizsgáltam az írást, ami "komplex" típusú, ezért az 1. szintű elemek mellett 1-es sorszám található. Ugyanezek értelmezése az utána szereplő táblázatban szintén "kockás" az értelmezési síkok sorrendében szerepel.
Olvashatod azt is, hogy fogtam neki a munkának (első néhány gondolat) és azt, hogy a táblázatban szereplő értelmezések hogy néznek ki a szövegben (a tömb és a sorok esetében).
Láthatod, hogy nem sok a 45-100 oldal terjedelem, inkább arra kell vigyázni, hogy egy esetleírás ne haladja meg a 20 oldalt! (A mellékletek nem tartoznak az oldalszámba!)
Íráselem |
mérete |
alakja |
iránya |
globális |
sebesség/nyomaték |
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
Itt a dolgozat első néhány gondolatát olvashatod. A fenti táblázat néhány sorának értelmezése az én elképzelésem szerint a szövegben a következőképpen néz ki: KAPCSOLATFELVÉTEL
Telefonon keresett meg egy ismerősön keresztül. Én nem ismertem személyesen. Kérdése...
A DUKTOR ADATAI
Példa Petra 22 éves, egyetemista jobbkezes lány. Szemüveget nem visel, gyógyszert nem szed. Az írást gátló egyéb körülményekről nincs adat.
AZ ÍRÁSMINTAVÉTEL
A telefonon megbeszélt módon egy A/4 terjedelmű, megszólítással és aláírással ellátott szöveget írt. A szöveget másolta.
A VIZSGÁLAT MENETE
A vizsgált írás:
1 A/4-es oldalnyi, golyóstollal, sima fehér lapra írt "." szavakkal kezdődő, ".." szavakkal záródó, aláírással ellátott grafológiai elemzés céljára készült írásminta.
Vizsgálat eszközei:
A Szidnai-féle "GrafOpticalculator 2003." mérősablon és számítógépes program 2004.
6x-es és 35x-szörös kézi nagyító, mikroszkóp.
A méréseket a Dr. Agárdi - Dr. Szidnai: A grafológia kézikönyve G.I. Bp. 1998., Dr. Szidnai László: Optimalizált mérések a grafológiában Grafododakt Bp. 2004. c. munkákban megfogalmazott alapelvek szerint végeztem, és az eredményeket ezek szerint értékeltem. Az értelmezésekhez felhasználtam a fent megjelölt munkákon kívül Dr Szidnai László: Bevezetés a funkciókocka elméletébe Grafodidakt 2004. c. munkáját.
Az elemzést a "funkciókocka" módszere szerint készítettem.
A mérési adatokat a mellékletben található mintamásolatokon rögzítettem, és táblázatban összesítettem. Ugyanitt található a Grafopticalculator számítógépes mérőprogram táblázata is.
Első benyomások
Az írás térkitöltő, formahangsúlyos, mesterkéltnek hat. Feltűnőek a hatalmas betűszárak, összefonódó, egymásba metsző sorok. A felső és az alsó zónába való kimozdulás nagy terjedelmű, de gyenge lendületű.
Értelmezés: fontosnak akar látszani, viselkedés, álarc mögé bújik. A formák egyéninek hatnak: esztétikai érzéket, kreativitást egyéni gondolkodást mutat. De az egyéni jelleget épp a felső és alsó zóna adja, ahol a mozgás nem elég energikus, sem nyomatékában, sem lendületében. Ezek szerint ez gesztus, s formák csak manírt hordoznak.
Az írást a KOMPLEX kategórába soroltam.
A KOMPLEX típus pszichológiai jellemzői:
A komplex mesterséges típus (Szidnai: Bevezetés a funkciókocka elméletébe 47. oldal)
Megpróbál kreatív képet mutatni, de inkább csak mesterkélt lesz, és mivel mindig ugyanazokat a formákat alkalmazza, viselkedésében sok a panelszerű elem. Ez az alkalmazkodását, problémamegoldását megnehezíti: nem tud a helyzethez illő válaszreakciót adni. Nem mutatja meg magát, a "maszk" megvédi a világgal szemben.
ÉRTELMEZÉSEK
Tömb:
Gyenge tagolású, nagy méretű, optikailag középen fent, valójában (mérés eredményeképp) jobbra fent helyezkedik el.
Jelemntése:
Gyenge a rálátása a világra, önmagára, erős önérvényesítő törekvése, központi szerepre törekvése befolyásolja a realitásérzékét, tisztánlátását. Kevéssé képes tudatosan irányítani az eseményeket, a cselekvésit, választásait, döntéseit.
Olyan, mintha a jövőre, a célokra koncentrálna, de ez csak a látszat, amit elhisz maga is, és a viselkedésével elhitet magáról, valójában a sikerorientáltság, dinamizmus, a közvetlen kapcsolatteremtés csak vágy, hiányzik a mozgás dinamikája, az erre való törekvés, a lendület. Megjelenik az elvágyódás, idealizmus.
Sorok
Távolsága kicsi (+1-es; a +4 bázishoz képest), a potenciális bázishoz arányos. Alakjuk homorú és egyenetlen, - ennek oka gyakran hogy a szavak felugrálnak - nem egyenletes a sorvezetés. A sorok iránya lefelé tartó,. A sortávolság változó: a tömb közepén nagyobb, a tömb vége felé vmivel kisebb. A sort az első betű/k után korrigálja, az első betű/betűk alacsonyabban vannak. A sor a szavakból nem épül mozgásfolyamattá. A betűszárak metszik egymást, a, sorok összeakadnak.
Nem jól méri fel a saját és mások helyzetét, gyakran téveszt arányt/irányt. Hajlamos belesodródni kellemetlen helyzetekbe, és ilyenkor nem is érti, hol hibázott, pl. Tapintatlan megnyilvánulásai is ebből fakadhatnak és nem a rossz szándékból.. Ez elbátortalanítja, ennek nyoma az írásban (és a cselekvésekben) a lendülethiány. A cél felé haladáshoz kell a magabiztos, reális helyzetfelismerésre épülő céltudatosság. Hogy tudna célokat kitűzni, hogy lelkesedhetne, ha nem képes jól felmérni, mit és hogyan kellene tennie. Hiányzik a tervszerűség, hiányoznak a stabil támpontok, energiáit elviszi a folytonos korrigálás, és valahogy mégsem jönnek ki jól a dolgai. (Ld. még Grafopticalculator táblázat értelmezése.) Ilyenkor álomvilágba menekül (ld. tömb), szórakozott, ábrándozik, álmodozik.
ÍRÁSELEM | MÉRETE | ALAKJA | IRÁNYA | GLOBÁLIS | INTENZ/KINETIKA |
1. Írástömb | nagy, térkitöltő | jobb, fent,(de optikailag középen fent) | -gyenge tagolás: kis margók, kis sorközök;-bekezdések az eredeti szöveg szerint;-tömb közepén fellazulnak a távolságok | nem jellemző | |
1. Sorok | kicsi (+1; a +4 bázishoz képest), a potenciális bázishoz arányos | homorú +egyenetlen(felugráló szavak) nem egyenletes sorvezetés | lefelé | -változó, a tömb közepén nagyobb, a tömb vége felé vmivel kisebb,de laza távolságok- első betű/k után korrigált sorvezetés- a szavakból nem épül mozgásfolyamattá a sor - metszések, sorösszeakadások | nem jellemző |
1. Szavak | "0", bázishoz kicsi, erősen ingadozó "a" bal: ingadozóbb "0" "a" jobb stabilabb "0" | nem jellemző | cseréptörések, felugrások | -"szavanként ír" - normálnál kötetlenebb | |
1. Törzsvonal | homorú, kampós k, t, | -ingadozó dőlés; átlagosan: álló - alapvonaltól felugró, alászaladó (változóan) törzsvonalak pl: t, H, stb. | - váltzó hosszúságú törzsvonalak, -alsó zóna felé növeli a méretet | normál nyomaték; normál nyomatékelhelyezés (reliefes vonal); kétzónás törzsvonalak nyomatéka a felsőzóna közepétől erősödik; a közép és alsó zónában erősebb | |
Jelentés/ ÍRÁSELEM | 1. szintű | 2. szintű | 3. szintű | 4. szintű | 5. szintű |
TÖMB: G-gyenge tagolás: kis margók, kis sorközök; | kognitív gyenge logika, rossz rendszerező képesség, a tisztánlátás hiánya | munkamód tervezési, szervezési problémák | expresszív a jelenlét fontossága | szimbolikus kötődés | mozgásvezérlés gyengébb kontrollált |
G-bekezdések az eredeti szöveg szerint; | normakövetés | szabálykövetés, vezetettségigény | önállótlanság | kontroll | |
M- nagy, térkitöltő | ösztönös spontán befogadás | sikervágy, önérvényesítési igény | önkifejezés, központi szerepre törekvés | térigény, tágított Én-határok | gyenge kontroll |
T - optikailag fent, közép, de mérve: fent, jobbra | a jövő felé orientálódás, szellemiség felé törekvés, tudományos vagy transzcendens érdeklődés | ötletesség, kisebb gyakorlati érzék | sikerorientált, nyitott, közvetlen | elvágyódás | tevékenységi ösztön, lendület |
SOROK G - a tömb közepén fellazulnak a távolságok | munkamód megnövekvő biztonságérzet | mozgásvezérlés oldódó, majd megerősödő feszültség | szimbolikus "eleje", "vége" :a környezet számára fenntartott viselkedés | kognitív a cselekvés kezdetén és végén működő koncentráció | expresszív a szociális közegben átélt bizonytalanságérzet |
G- a szavakból nem épül folyamattá a sor | céltudatosság, célirányosság hiánya | lendület hiánya, megtorpanások | esetlegesség | gyenge folyamatlogika | rossz alkalmazkodás kiszámíthatatlan viselkedés, |
G- az első betű után korrigált sorvezetés | munkamód korrigálás | mozgásvezérlés késleltetett kontroll | szimbolikus első betű: a cselekvés kezdete | kognitív figyelmetlenség | expresszív szórakozottság |
G-metszések, sorösszeakadások | szervezési nehézségek | kontrollhiány | elhatárolási probléma | tapintatlanság | konfliktusok |
T- iránya: lefelé tartó | célok feladása gyenge teherbírás | kevés vagy elfogyó energia | lehúzóerő | pesszimizmus | kedvetlenség, csalódottság, levertség |
M -mérete: kicsi | vezetettségigény | biztos pont keresése | gyenge logikai készség, rendszerezés | önállótlanság | |
M - alakja: homorú, de egyenetlen sorvezetés, elugráló szavak | óvatosság, szívósság, kedvetlen munkakezdet, de kitartás | nehezen mozgósított energiakészlet | erőgyűjtés után visszakapaszkodás | tervszerűtlenség | kételkedés |
SZAVAK G- kötöttség: normálnál kötetlenebb | mozgásvezérlés megakadó lendület, | munkamód tervszerűtlenség | expresszív kiszámíthatatlan reakciók, óvatosság | szimbolikus megtorpanások | kognitív szenzitivitás |
T- futás, irány cseréptörések lefelé | energiahiány | fáradékonyság, gyenge teherbírás | elveszti a kedvét, de akaratos | megküzdés az energiavesztéssel | nehéz összpontosítás |
T - felugráló szavak | kontrollhiba | tervezgetés, gyengébb gyakorlati érzék | elvágyódás, ábrándok | kitörés | irrealitás, irreális tervek |
- 0", bázishoz kicsi, erősen ingadozó | gyenge kontroll | bizonytalanság, önállótlanság | labilitás a kapcsolatok igényében | támaszigény | gyenge fogalmi elkülönítés |
- "a" bal: ingadozóbb "0" - "a" jobb stabilabb "0" | mozgás a jobb oldali kontroll erősebb | munkamód | expresszív másokhoz való viszony kontrollja | szimbolikus jobb és bal szimbolikus jelentése | kognitív figyelem jellege |
Mit vizsgálok? SZERKEZETI ELEMEK VIZSGÁLATI SZEMPONTJAI
Íráselem |
méret |
forma |
irány |
globális |
tömb |
kiterjedése |
nem jellemző |
helyzete |
tagoltság, térkihasználtság, sűrűség |
margók (margónként külön) |
kiterjedése |
alakja |
iránya |
arányuk egymáshoz képest |
sor |
távolsága |
alapvonal alakja |
iránya |
szabályossága, változások, |
szó |
távolsága |
alapvonal alakja betűméret-változás tendenciája |
iránya |
egyenletesség, hívószó |
betű |
magasság, zónaarányok, szélesség, távolság |
eredetiség, olvashatóság, átalakítások, formakészlet, betűvariációk, egyszerűsítések, díszítés |
dőlés, pozíció: az alapvonalhoz képest leeső, elemelkedő betűk |
szabályosság |
ovál |
magassága, tengelyhossza, szélessége, teltsége |
alakmódosulatok nyitottság/ zártság |
dőlés pozíció: alapvonaltól elugró, leeső ovál |
egyenletesség, szabályosság |
törzsvonal |
nem jellemző |
alakja |
dőlése, pozíciója |
szabályossága |
kötővonal |
kötöttség |
alapformák és módosulatok |
pozíció |
egyenletesség, szabályosság |
hurok (zónánként külön) |
magassága, tengelyhossza, szélessége, teltsége |
alakja |
bekötési pont helyzete, hurokdőlés |
szabályosság |
ékezet |
hosszúsága |
alakja |
dőlése, függőleges és vízszintes helyzete |
szabályosság, változatok |
áthúzás |
hosszúsága |
a vonal a vonalkezdet és a vonalvég alakja |
függőleges és vízszintes helyzete, iránya |
típusai, szabályossága |
kezdővonal |
hosszúsága, vízszintes térfoglalása |
a vonal és a vonalkezdet alakja |
indulás zónája |
aránya a betűhöz és a végvonalhoz képest |
végvonal |
hosszúsága, vízszintes térfoglalása |
a vonal és a vonalvégződés alakja |
érkezés zónája |
aránya a betűhöz és a kezdővonalhoz képest |
aláírás |
valamennyi mérete a szövegbetűhöz képest |
betűformái a szövegbetűvel összehasonlítva |
függőleges és vízszintes helyzete, iránya |
elemeinek viszonya egymáshoz képest, paráf, szignó, stb. |
megszólítás |
valamennyi mérete a szövegbetűhöz képest |
betűformái a szövegbetűvel összehasonlítva |
függőleges és vízszintes helyzete, iránya |
|
nyomaték: valamennyi szerkezeti elem esetében meg kell vizsgálni